
Traffic and roads
M+P is an independent consultancy firm with specialist knowledge in the field of road traffic noise. We are active in measurements, monitoring, research on noise mitigation measures, and policy support. Additionally, we provide specialist expertise in understanding and developing products.
Akoestisch onderzoek
Geluid heeft grote invloed op de woon- en leefomgeving en wegverkeer is de grootste bron van hinder. Ongeveer een kwart van de Nederlanders ervaart overlast van wegverkeer. Met de huidige ruimtelijke ontwikkelingen zoals stadsuitbreiding, bouw van nieuwe woningen en de aanleg of herinrichting van wegen verandert onze leefomgeving continu. In combinatie met de nieuwe geluidregelgeving van de Omgevingswet is het essentieel om de juiste geluidexperts in te schakelen. M+P biedt deze experts, met kennis van zowel geluidwetgeving als specialistische kennis voor geluidberekeningen. We helpen onze ambtelijke opdrachtgevers met:
- Akoestisch onderzoek volgens de Omgevingswet
- Het ontwikkelen van geluidbeleid eventueel in samenwerking met wegbeheerder en mobiliteit
- Opstellen van of advies bij geluidactieplannen
- Monitoren van geluidproductieplafonds (GPP) voor Rijkswaterstaat en provincies
- Monitoren van de basisgeluidemissie (BGE) voor gemeenten;
- Onderzoek naar gezondheids- en hinderaspecten .

Stille wegdekken
Voor de vermindering van verkeersgeluid biedt een stil wegdek in veel gevallen een goede of zelfs de beste oplossing. Naast geluidreductie hebben stille wegdekken nog andere milieuvoordelen, zoals verminderde rolweerstand en een lagere emissie van fijnstof of microplastics van autobanden. Maar stille wegdekken hebben ook hun beperkingen. Elk type stil wegdek kent zijn eigen toepassingsgebied en het vraagt om een andere onderhoudstactiek en vervangingscyclus. Onze adviseurs kunnen u begeleiden met alle uitdagingen die het toepassen van een stil wegdek met zich meebrengt. We bieden onder andere:
- Ontwikkeling en productoptimalisatie voor wegenbouwers of wegbeheerders
- Wegdekcorrectie (Cwegdek) berekening voor producenten en milieudeskundigen
- Kostenberekening van stille wegdekken voor doelmatigheidscriteria, afwegingskaders of wegbeheer
- Advies over stille wegdekken in geluidbeleidsplannen voor gemeenten en provincies.
- Opstellen van reële en toetsbare geluideisen van stille wegdekken in bestekken voor wegbeheerders.

Wegmarkering en voegovergangen
Het stiller maken van een weg gaat verder dan alleen de wegverharding zelf. Andere elementen zoals markeringen, drempels, voegovergangen of bermverharding kunnen net zo goed leiden tot geluidhinder. Zeker bij stille wegverhardingen kunnen die juist meer opvallen. M+P biedt ondersteuning bij het ontwerp, meten of beoordelen van wegmarkeringen en voegovergangen. Onze adviseurs waren nauw betrokken bij de totstandkoming van de Europese beoordelingsmethode geluid van wegmarkeringen en het Rijkswaterstaat Technisch Document RTD 1007-3 “Geluideisen van voegovergangen”.

Stalen en beweegbare bruggen
Ook het geluid dat ontstaat wanneer wegverkeer over (stalen) verkeersbruggen rijdt, kan tot veel en langdurige hinder leiden. De komende jaren moeten in Nederland honderden bruggen worden vervangen en gerenoveerd. M+P kan als expert meekijken in het ontwerpproces en helpen de juiste keuzes te maken. Dat kan door modellering of door het uitvoeren van geluid- of trillingsmetingen. Zo voorkom je dat een nieuw opgeleverde verkeersbrug een hoofdpijndossier voor de omgeving wordt.

Meten en monitoren
M+P beschikt over geavanceerde meetsystemen om de geluideigenschappen van een wegverharding vast te leggen. We gebruiken hiervoor de ISO-gestandaardiseerde Close Proximity-methode (CPX) en Statistical Pass By-methode (SPB). Deze metingen worden vaak gebruikt voor de geluidbeoordeling van wegdekken, maar kunnen ook helpen bij het vaststellen van de wegdekcorrectie (Cwegdek) en het uitvoeren van langdurige geluidmonitoring van het wegennet. M+P heeft met haar meetsystemen een actieve rol in de organisatie van de ringonderzoeken in Nederland. De kwaliteit van de meetresultaten staat bij ons altijd voorop

Innovatief
M+P denkt graag met u mee om via innovatieve oplossingen wegverkeersgeluid te bestrijden. Juist binnenstedelijk wordt vaak om maatwerk oplossingen gevraagd. Hoge geluidschermen zijn vaak niet mogelijk en naast het effect van stille wegdekken is soms meer geluidreductie gewenst. We hebben veel ervaring met innovatieve overdrachtsmaatregelen zoals lage schermen, eventueel in combinatie met diffractoren. Of wat te denken van de inzet van de zogenaamde lawaaiflitsers, systemen die bestuurders van lawaaiige voertuigen moeten stimuleren om hun rijgedrag aan te passen.
Kennisdeling
Al ruim twintig jaar is SilentRoads het kennisplatform waar de markt en de overheid elkaar ontmoeten. Hier delen we samen met ons netwerk de nieuwste ontwikkelingen in de aanpak van wegverkeersgeluid. Ook worden we regelmatig gevraagd voor in-house workshops, seminars of als docent. We delen onze kennis graag!

Stil asfalt ontwerp
De overgang van hot mix asfalt naar warm mix asfalt, het gebruik van nieuwe additieven voor een duurzamer asfaltmengsel of een andere opbouw van een poreus asfaltmengsel. Het zijn allemaal redenen waardoor de akoestische eigenschappen van het wegdek veranderen. Graag wil je vooraf weten of het aangepaste mengsel akoestisch nog wel voldoet, nog voor het mengsel in de asfaltspreidmachine in gaat! M+P beschikt over het akoestisch voorspellingsmodel SPERoN. Op basis van laboratoriummetingen aan asfaltproefstukken (platen, Marshall-tabletten of boorkernen) bepalen we de relevante wegdekeigenschappen: oppervlaktetextuur, geluidabsorptie en stromingsweerstand. Met deze input berekent het SPERoN model de rolgeluidniveaus. Dat geeft een hoop inzicht en scheelt een hoop zorgen of het asfalt geluidtechnisch wel voldoet.