klinkers_schaar

Op naar de basisgeluidemissie – geen kwestie van knippen en plakken

Voor gemeentewegen wordt onder de Omgevingswet een groei van verkeersgeluid niet langer onbeperkt toegestaan. Voor rijkswegen en provinciale wegen is deze aan banden gelegd door geluidproductieplafonds. Voor gemeentewegen geldt een andere aanpak: de basisgeluidemissie (BGE). Wat komt er kijken bij de vastlegging van de BGE? 

Ervaringen uit het verleden, waardevol voor de toekomst 

M+P helpt sinds jaar en dag overheden met de rekenkundige monitoring van verkeersgeluid. We kennen de ins en outs van geluidregisters, als ontwikkelaar en als gebruiker. Hierdoor hebben we ook een gedegen kijk op de vraag hoe een BGE tot stand zou moeten komen. Een doortimmerd plan vooraf zien wij als noodzakelijke voorwaarde om de BGE toekomstbestendig in te richten.  

Op het eerste gezicht 

Oppervlakkig bekeken lijkt de basisgeluidemissie is een eenvoudig systeem, met een lager detailniveau dat een geluidregister met geluidproductieplafonds. Het behelst slechts lijnen, met verkeersintensiteiten en een wegdek, gecombineerd tot een emissiegetal. Het lijkt een kwestie van knippen en plakken, maar is dat echt zo?  

Op het tweede gezicht 

Schijn kan bedriegen. De BGE krijgt een wettelijke status, en niet alleen om verkeersgroei te monitoren. Geluidaandachtsgebieden worden vastgesteld op basis van de BGE, net als de lijsten met saneringswoningen. Zo hangt de BGE samen met verschillende rechtsgevolgen voor de lange termijn. Een foutje in de vastlegging is makkelijk gemaakt en komt maar moeilijk boven tafel. Intussen kan dit wel leiden tot moeilijk uitlegbare situaties. Als een woning onterecht buiten een geluidaandachtsgebied of saneringslijst valt, zorgt het later op de rit voor een hoop werk om dit te herstellen. 

Op weg naar de vastlegging 

Met stip het belangrijkste thema in het proces van vastlegging van de BGE is datacontrole en verificatie. De kwaliteit van uw BGE is zo goed als de kwaliteit van de data die u erin stopt. Er zijn verschillende keuzes te maken, zoals hoe wegen worden ‘geknipt’ en of kruisingen en rotondes vereenvoudigd worden gemodelleerd. Voor gemeenten waar lokaal spoor (zoals trams) is verweven met de weg is er de keuze om deze óf samen óf apart te beschouwen. Let wel: deze keuze werkt op lange termijn door. Latere onderzoeken voor woningbouw of wijziging van wegen moeten op deze zelfde manier worden gedaan.  

Ook is het raadzaam om nu al stil te staan bij wat nodig is voor de monitoring. De eerste monitoring, in 2031, lijkt misschien nog ver weg, maar het is belangrijk om nu al na te denken over dataverzameling. Een goede voorbereiding kan veel onaangename verrassingen voorkomen. 

M+P als deskundig partner 

M+P helpt u graag in dit traject. We kunnen u ondersteunen bij het opstellen van de basisgeluidemissie (BGE) en bij de keuzes die onderweg gemaakt moeten worden. We weten wat er komt kijken bij kwaliteitscontrole en validatie van grote datasets. Onze expertise in het ontwikkelen van hoogwaardige software stelt ons in staat om goed samen te werken met onze opdrachtgevers. Dit combineren we met actuele kennis van geluidwetgeving, beleid en rekenvoorschriften. We begrijpen waar uw product voor dient en welke rechtsgevolgen ermee samenhangen. Van M+P kunt u advies verwachten dat u zowel nu als op de lange termijn verder helpt.