Geluidmetingen aan boord van een trein om schades aan het spoor op te sporen
Beschadigingen aan de rail kunnen grote gevolgen hebben. Niet alleen zorgen beschadigingen voor extra onderhoud maar ze leiden ook tot veiligheidsrisico’s, wanneer ze niet op tijd verholpen worden. Het is voor inframanagers dus van belang om tijdig de beschadigingen op te sporen en onderhoud uit te voeren. Maar hoe weet je nu waar de beschadigingen zitten en hoe ernstig het schadebeeld is. Hier biedt een geluidmeting met ons ARRoW-systeem uitkomst.
Wanneer een wiel van een trein over een beschadiging rijdt wordt er meestal extra geluid geproduceerd. Dit kun je zelfs horen, wat ons inspireerde: Als je het kan horen, moet je het namelijk ook kunnen meten met een geluidmeter. Dit geluid onderscheidt zich van het het normale rolgeluid vanwege het korte, impulsachtige karakter. We hebben met behulp van ARRoW het geluid gekarakteriseerd rondom een squat (de gebruikelijke term dit type beschadiging) en vervolgens een algoritme ontwikkeld om dit geluid te onderscheiden van het rolgeluid en van andere bronnen die voor een toename van het geluid zorgen, zoals overwegen en golfslijtage.
Geluidmetingen dichtbij het wiel zijn zeer geschikt om beschadigingen aan het spoor op te sporen. Hoe groter de beschadiging, hoe beter dit gaat omdat de toename van het geluid dan groter is. Echter ook de kleinere squats kunnen worden opgespoord. Hierdoor kan er tijdig passend onderhoud worden toegepast daar waar het nodig is en kunnen er ondehoudskosten bespaard worden.