HSL Breda in aanbouw

Advies over geluid bij aanbesteding, ontwerp, bouw en onderhoud van de HSL

De Nederlandse hogesnelheidslijn (HSL) loopt door dichtbevolkt gebied en ligt op slappe bodem. Dat vraagt om een unieke en innovatieve oplossing. Infraspeed bouwde de baan en koos, vanwege de slappe bodem, voor betonplatenspoor. Om de hinder in de omgeving te minimaliseren werd de expertise van M+P erbij gehaald. Ard Kuijpers: "We hebben samen met Infraspeed tijdens de ontwerpfase alle mogelijke geluidmaatregelen aan de bron in kaart gebracht. Daarbij draaide het niet alleen om de techniek, maar ook om geld, veiligheid, onderhoudbaarheid en afstemming over de gekozen maatregelen met omgeving en overheid. Eerlijk gezegd vind ik dat de kick van zo’n veelzijdig project: samen iets moois bedenken waarbij overal aan gedacht is, het dan ook gebouwd zien worden, en vaststellen dat het werkt.”

Maatregelencatalogus

De eerste stap was een aanpak bedenken om dit probleem te tackelen. Niet alleen moesten we een technische oplossing uitwerken om het geluid te verminderen, maar we moesten ook de staat overtuigen, nog voordat de baan gebouwd was, dat onze technische oplossing zou werken. Samen met het gerenommeerde instituut ISVR en Müller-BBM maakten we modellen om het geluid van betonplatenspoor te kunnen voorspellen en om vervolgens maatregelen te kunnen testen. We stelden een catalogus samen met maatregelen die zouden kunnen worden toegepast op verschillende locaties op de baan: raildempers, geluidsabsorberende platen, minischermen, en akoestisch slijpen. Daarbij werd niet alleen geluidreductie afgewogen. Ook robuustheid, veiligheid, onderhoudbaarheid en kosten waren belangrijke eigenschappen.