Voorkom geluidhinder met elementenverhardingen
Bij een klinkerverharding, of beter gezegd een elementenverharding, komt hinder door wegverkeersgeluid regelmatig voor. De keuze voor het juiste type steen en het juiste aanlegverband kan veel hinder voorkomen.
30 km/h gebied
Veel straten met elementenverhardingen worden ingericht als een 30 km/h gebied en vallen daarmee buiten de Wet geluidhinder. Daarbij wordt gelijktijdig asfalt vaak door een elementenverharding vervangen, omdat dat past bij de uitstraling van een verblijfsgebied. Maar alleen ‘het bordje 30 km/h’ is geen oplossing voor het geluidprobleem. Gerechtelijke uitspraken [1, 2] geven aan dat er wel degelijk sprake moet zijn van een goede ruimtelijke ordening en dat onderbouwing hiervoor noodzakelijk is.
Hinderbeleving
De hinderbeleving van wegverkeersgeluid op elementenverhardingen laat zich niet makkelijk kwantificeren volgens de standaard berekeningsmethoden voor geluid. De dosismaat die doorgaans gebruikt wordt voor wegverkeersgeluid is de Lden, een geluidwaarde die wordt gemiddeld over het hele etmaal en wordt berekend aan de gevel. Voor het ruisachtige geluid van bijvoorbeeld een druk bereden snelweg is dit een prima dosismaat. Maar voor losse voertuigpassages dicht langs woningen eigenlijk niet. En dat is toch vaak de situatie bij elementenverhardingen. Daarbij speelt het laagfrequente karakter van het geluid ook een belangrijke rol. De geluidisolatie van veel oudere woningen in historische kernen is vaak slecht waardoor het geluid binnen goed hoorbaar is.
Shared-space-principe
De laatste tijd worden veel gebieden met elementenverhardingen ingericht volgens het shared-space-principe. Om de aanwezigheid van verschillende verkeersdeelnemers aan te duiden worden diverse aanlegverbanden door elkaar gebruikt. Dat vormt echter ook een risico voor geluidhinder. Het verschil in geluidemissie van wegverkeer tussen een halfsteensverband en het traditionele keperverband is bijna 3 dB. Dat is niet te verwaarlozen!
Oplossingen
Gelukkig zijn oplossingen voor een goede inrichting voor handen. Met de juiste inrichting en aanlegverbanden kan veel hinder voorkomen worden. En wie echt een stille straat wil, kan stille betonstraatstenen gebruiken. Deze stenen met een fijne poreuze deklaag zorgen ervoor dat een elementenverharding zelfs stiller is dan het standaard asfalt.