Stille vrachtwagen

Volkswagen Dieselgate ook relevant voor geluidemissie voertuigen...

.. en hoe sjoemelen verandert in kansen voor een beter milieu!

In 2014 is een nieuwe testcyclus afgesproken die een deel van de problemen zal oplossen. Doel is de overeenstemming tussen testcyclus en praktijk te verbeteren. Nederland heeft zich onder andere hard gemaakt voor goede afspraken over de “off-cycle-emissions”: de geluidemissie buiten de vastgestelde test cyclus. Niet alle problemen zijn met deze nieuwe testcyclus verholpen. Zo mag er bijvoorbeeld nog met versleten banden worden gemeten, terwijl banden een belangrijke geluidbron zijn en dus ook belangrijk voor het verschil tussen test-cyclus en praktijk. Dit is een voorbeeld van één van de vele moeizame politieke compromissen uit de Brusselse wetgeving. In ieder geval zal de overheid flexibel moeten blijven reageren op technische veranderingen en de wetgeving hierop aanpassen.

Maar nu even een stapje verder denken. Of op zijn Cruijffiaans: “ieder nadeel heeft zijn voordeel” Het is niet zo dat regelbare (geluid)emissie per definitie slecht is en tot excessen leidt. Regelstrategie kan ook worden gebruikt voor milieuwinst en geluidreductie op een plaats en tijdstip waar dat extra nodig is. Een voorbeeld hiervan is het probleem van de geluidoverlast van vrachtwagens rond supermarkten. De aanpak van dit probleem is een voorbeeld waar voertuigindustrie, klanten en overheid goed samenwerken. De klant vraagt om een vrachtwagen die extra stil is rond de supermarkt. De overheid maakt een (boven)wettelijk kader. De voertuigfabrikant maakt een technische oplossing. In dit geval is dit gerealiseerd met een schakelbare “silent-mode”, die wordt gebruikt om het voertuig bij lage snelheid extra stil te maken.

Als we nog iets verder denken dan worden de emissies van voertuigen geregeld door een computer, die afhankelijk van de lokale omstandigheden weegt hoe belangrijk geluid, uitlaatgasemissie, verbruik en motorvermogen zijn. De pakjesdienst in de binnenstad van Amsterdam krijgt dan een andere weging dan een ritje over de Brennerpas. Wat is techniek toch mooi! Of op zijn Cruijffiaans: “als je het negatief ziet is het vervelend, als je het positief ziet is het een kans”.