Startroutees buitenveldertbaan

Schiphol in de Tweede Kamer

De vaste kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu heeft gistermiddag, 18 december 2013, de staatssecretaris van I&M, mevrouw Mansveld, uitgebreid bevraagd over de ontwikkelingen rond het nieuwe handhavingsstelsel van Schiphol en de overplaatsing van vluchten naar Lelystad Airport.

In de zogenaamde Alderstafel, waar de sector en de omgeving overleg voeren, is in opdracht van I&M een nieuw handhavingsstelsel ontwikkeld. Het huidige stelsel met de rigide grenswaarden werd als te ingewikkeld en te beperkend beschouwd en het moeten uitwijken naar de meer hinderlijke banen als gevolg van het “volvliegen” van de grenswaarden langs de geluidspreferente banen werd als ongewenst beschouwd. Het nieuwe stelsel kent geen grenswaarden meer, maar is geënt op duidelijke regels voor baangebruik, toetsing vooraf van het zgn. gebruiksplan aan de gelijkwaardigheidscriteria en toetsing achteraf aan de Maximale Hoeveelheid Geluid (MHG).

Na een kleine twee jaar proefdraaien is het vertrouwen in het nieuwe handhavingsstelsel rond Schiphol zodanig dat het proces naar invoering in gang is gezet. Uiteindelijk zal dit leiden tot een wijziging van het LuchthavenVerkeersBesluit (LVB). In de kamer leefden hier toch nog wel wat vragen over, zoals:  welke zijn de effecten voor de bewoners van Buitenveldert, hoe verhoudt het MHG zich met het TVG, waarom wordt de stillere landingsprocedure, het CDA,  alleen in de nacht toegepast (nee, deze vraag kwam niet uit de CDA fractie), wat zijn de bevindingen van een contra-expertise door Helios, hoe gaat het uitplaatsen naar Lelystad, kan dat afgedwongen worden,  maar ook of de minister voornemens is Schiphol te vergroenen door het vol te zetten met zonnecollectoren en kan er in het LIB (LuchthavenIndelingsBesluit) ook verplicht worden dat de boeren geen voor de ganzen aantrekkelijke gewassen verbouwen en resten snel onderploegen.  

Uit zowel de vragen als de antwoorden bleek dat ook het nieuwe stelsel behoorlijk complex geworden is, zelfs voor ingewijden, laat staan voor de omgeving. Volgens de staatssecretaris zijn er nog maar vier mensen die het systeem begrijpen.