Meetvoertuig op de weg

Rolweerstand en andere energieverslinders op de weg (6/50)

Wat betekent rolweerstand in lekentaal? “Denk aan fietsen door mul zand en vergelijk dat met fietsen over een gladde asfaltweg. In het ene geval kost het fietsen veel meer energie dan in het andere”, steekt senior adviseur Christiaan Tollenaar van wal. Met vijftien jaar ervaring bij M+P is rolweerstand slechts een van zijn expertises. “Natuurlijk gaan onze metingen bij diverse soorten wegdekken over veel kleinere verschillen. Maar je kunt je voorstellen dat heel veel auto’s die heel veel kilometers rijden, samen heel veel energie besparen als de rolweerstand net iets kleiner is. Daarbij telt elk steentje, gat, elke hobbel en helling. Met een team van collega’s hebben we nu een uniek en breed inzetbaar meetsysteem ontwikkeld.”

Minder energieverlies, dus minder CO2-uitstoot
Energiebesparing op de weg voel je uiteindelijk altijd in je brandstoftank of accu. Toen er in 1973 sprake was van een oliecrises, werd het dus interessant om te onderzoeken hoe er bespaard kon worden op brandstof. Sinds 1986 is M+P betrokken bij onderzoek naar energieverlies door rolweerstand. “Vanaf 1997 doen we metingen in opdracht van het ministerie van VROM. Hiervoor is een eigen meetinstrument ontwikkeld”, vertelt senior adviseur Erik de Graaff. Hij volgt dit dossier vanaf 1993 op de voet. “Maar ook wegenbouwers tonen met onze metingen graag aan hoe hun steeds innovatievere asfalt de rolweerstand en daarmee ook het energieverbruik laten dalen. En - zeker zo belangrijk gezien de huidige klimaatcrisis - dat zorgt dus ook voor aanzienlijk minder uitstoot van CO2. Natuurlijk zijn de productie en aanleg van een wegdek belangrijk, maar denk vooral ook aan de gebruiksfase! Dat is trouwens een boodschap die wij graag uitdragen.“

Ook wat langs de weg staat beïnvloedt energieverbruik
Christiaan vult aan: “Inmiddels gebruiken we een speciaal meetvoertuig met tientallen sensoren. Zodat de gemeten rolweerstand kan worden gecorrigeerd met de gemeten wind en snelheid. En juist het meten van die wind levert nog veel meer bruikbare gegevens op. Bijvoorbeeld hoeveel energieverlies zijwind, met name voor vrachtverkeer, veroorzaakt. En hoe de aanplant van struikgewas naast de wegen de invloed van zijwind vermindert. Met andere woorden: naast het verkleinen van de rolweerstand zijn er nog meer manieren om energie te besparen. Het geeft veel voldoening dat we deze effecten met metingen inzichtelijk kunnen maken en te weten dat ons advies een serieuze bijdrage levert aan duurzaamheid en de kwaliteit van de leefomgeving.”

 

Start rolweerstandsmeetonderzoek in Vught


Wij weten het al lang, nu volgt ook de techniek
De metingen van M+P leveren al heel lang gigantische hoeveelheden aan informatie op. Analysetools om die data te verwerken, bestaan pas sinds ongeveer tien jaar. Vijf jaar geleden hebben we een maatwerk meetsysteem ontwikkeld en analysetools geprogrammeerd waarmee we nauwkeurig het energieverlies van het meetvoertuig kunnen toewijzen aan deelfactoren zoals wegdek, zijwindgeleiding, rijgedrag etc. Collega en adviseur Erik van Gils voegt toe: “Wij weten al heel lang hoe het op basis van de theorie zou moeten, maar op een gegeven moment krijg je ook de technische mogelijkheden om het meetsysteem en de analysescripts te realiseren. En als blijkt dat dan heel goed werkt, dan word je gewoon heel enthousiast.”