Schiphol

Nieuw normen- en handhavingsstelsel Schiphol

Vandaag (8 oktober 2013) heeft de Alderstafel het advies over het nieuwe handhavingsstelsel voor Schiphol aangeboden aan de staatssecretaris van I&M, mevr. W.J.Mansveld. Het doel is te komen tot een eenvoudiger stelsel en een betere balans tussen de sector en de omgeving.

Na bijna vijf jaar studeren is vandaag het advies over het nieuwe stelsel aangeboden. Kern van het nieuwe stelsel is de verplichting om zoveel als mogelijk de geluidpreferente banen (Polderbaan en Kaagbaan) te gebruiken. In het huidige stelsel waren de handhavingspunten een beperkende factor waardoor soms in November een stille baan gesloten werd en het verkeer de meer hinderlijke banen moesten gebruiken.  In het nieuwe stelsel vervallen deze handhavingspunten en worden vervangen door afdwingbare regels.

Het nieuwe stelsel moet net als het huidige stelsel voldoen aan de zogenaamde criteria voor gelijkwaardigheid, uitgedrukt als het maximale aantal woningen binnen de 58 dB Lden contour, het maximale aantal ernstig gehinderden binnen de 48 dB Lden contour (en overeenkomstige voor de Lnight). Net als in het huidige stelsel wordt er een maximum gesteld aan de totale hoeveelheid geluid die alle vliegbewegingen samen mogen maken, de Maximale Hoeveelheid Geluid, en die nog net passen binnen deze criteria.

Zoals vaker zit de duivel in de details en een groepje van onafhankelijke experts van NLR, PBL en ikzelf namens de Cie m.e.r. heeft samen met het onderzoeksbureau To70 uitgezocht of en in hoeverre deze criteria gewijzigd moeten worden als gevolg van de omzetting naar het nieuwe stelsel. Essentieel daarin was de reconstructie van de dienstregeling, de meteosituatie en het rekenmodel dat gebruikt is voor het eerste Luchthaven Verkeers Besluit. Dit omdat elk nieuw stelsel geen verslechtering voor de omgeving mag betekenen.

Na zeer intensieve discussies onderling en met To 70 en I&M hebben we geconcludeerd dat de criteria aangepast moeten worden en ook met welke waarden. Ons is ook duidelijk geworden dat het nieuwe stelsel toch niet zo eenvoudig is. Mevr. Mansveld refereerde hieraan als "still confusing, but on a higher level". Wel is een basis gelegd om in de verdere toekomst stelselwijzigingen eenduidiger te kunnen beoordelen.