Ontstaan van ZOAB

Onderzoek ZOAB beschreven

Vijfentwintig jaar geleden startte mijn bijdrage aan het onderzoek naar ZOAB. Op 28 november 1995 bouwde ik een SPB-meetopstelling in de berm van de verbindingsboog van de A2 naar de A27 bij Everdingen en verzamelde de geluidniveaus van 369 personenauto’s en 90 vrachtwagens. Ik was voor mijn afstudeerwerk bezig met een onderzoek naar de perceptieve kant van het geluid van allerlei wegdektypen. Is de gemeten geluidreductie een goede weergave voor het ervaren (perceptieve) effect?

Het Zeer Open Asfalt Beton, ZOAB, was al snel geliefd onder de weggebruikers vanwege het ontbreken van spat- en stuifwater bij slecht weer en het feit dat er geen spoorvorming optrad in het asfalt na een hete zomer. Omwonenden van ZOAB-snelwegen merkten op dat het wegdek in staat was het wegverkeersgeluid te verminderen. In het boek wordt dan ook ruimschoots aandacht besteed aan de geluidreducerende eigenschappen van het ‘wonderasfalt’. M+P heeft vaak een belangrijke bijdrage mogen leveren aan de geluidonderzoeken aan ZOAB en veel M+P-projecten komen dan ook ruimschoots aan bod in het boek. Het pionierswerk waar oud-directeur Alex von Meier (zie foto) bij betrokken was in de 80-er en 90-er jaren en het experimentele en wetenschappelijke werk dat Gijsjan van Blokland in de jaren daarna met collega’s heeft uitgebouwd.

'Het wonder van ZOAB. Geschiedenis van een stille innovatie', Hans Buiter, 2020, ISBN: 978-90-5345-570-8, 144 p.