Het advies- en ingenieursbureau M+P is bezig met een onderzoek in Rotterdam. Daarbij meten we het geluid van rijdende wegvoertuigen met apparatuur langs de weg. We doen dit in opdracht van de Europese Commissie, in het project met de naam NEMO, samen met nog 16 andere Europese bedrijven en universiteiten. Meer informatie over het project en wat we willen bereiken vindt u op de projectwebsite van NEMO.

Het doel is om het mogelijk te maken om voertuigen die méér lawaai maken dan toegestaan automatisch te kunnen meten en identificeren. Je zou het een ‘geluid-flitspaal’ kunnen noemen. De Commissie heeft ons gevraagd zo’n systeem te ontwikkelen, omdat ze burgers willen beschermen tegen geluidoverlast en gezondheidsschade die veroorzaakt wordt door lawaaimakers. Met dit onderzoek dragen we dus bij aan minder geluidhinder en een betere volksgezondheid.
Ook al maakt een voertuig veel lawaai, dan doen we daar verder niets mee. We kijken alleen of we dat goed kunnen meten. Er is dus geen sprake van handhaving (boetes, waarschuwingen, of iets dergelijks). Dat geldt óók voor de snelheid die we meten: ook al rijdt iemand veel harder dan is toegestaan, wij doen daar niets mee en we geven de gegevens ook niet door.
Camerabeelden, geluidopnames en kentekens zijn persoonsgegevens en vallen onder de privacywetgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze privacyverklaring leggen we uit welke gegevens we verzamelen en wat we daarmee doen. De gegevens die we verzamelen zijn van M+P. Wij zijn er voor verantwoordelijk dat we op een goede manier met deze gegevens omgaan en dat we niets doen dat niet mag. Als u vragen heeft, dan kunt u altijd contact met ons opnemen via bovenstaand adres, e-mail of telefoonnummer. In het NEMO-project hebben we ook een Data Protection Officer van de Spaanse firma CARTIF, die in de gaten houdt of we wel aan de AVG voldoen. We kunnen uw vragen altijd aan hem voorleggen, of u kunt hem zelf benaderen via het contactformulier op https://www.nemo-cities.eu/ of per e-mail aan info@nemo-cities.eu.
Welke gegevens meten we allemaal?
- Om van elk voertuig te weten wat voor soort voertuig het is (bijv. auto of motorfiets) en welke eigenschappen het voertuig heeft (bijv. benzine of elektrische motor, 10 jaar oud) monitoren we met een camera het kenteken van elk passerend voertuig. Bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) vragen we dan de technische gegevens van elk voertuig op uit een openbare database, via https://opendata.rdw.nl/. Deze openbare database bevat geen gegevens over de eigenaar/houder van het voertuig. Daarin hebben wij voor dit onderzoek ook geen interesse. Wel geven we elk voertuig een eigen code, zodat we het kunnen zien als hetzelfde voertuig nóg een keer voorbij rijdt.
- Van elk voertuig meten we hoeveel geluid het maakt, met microfoons. Deze geluidopnames worden meteen verwerkt tot geluidniveaus (bijvoorbeeld: 83 decibel, met veel lage tonen). De geluidopnames zelf bewaren we niet, dus we kunnen deze niet terugluisteren. We kunnen daarom bijvoorbeeld ook niet horen wat iemand gezegd heeft in de buurt van de microfoon.
- Van elk voertuig meten we ook hoe hard het voertuig rijdt, met een snelheidsradar. Als een voertuig harder rijdt, maakt het ook meer geluid, dus daarom willen we graag weten wat de snelheid is van het voertuig dat we gemeten hebben.
De metingen vinden plaats in Rotterdam, langs het Schouwburgplein, ter hoogte van de ingang van De Doelen. We verwachten 2 maanden lang metingen te doen, maar dat hangt af van de omstandigheden, zoals het weer. We meten alle gegevens zelf. Behalve van de openbare gegevens van de RDW gebruiken we géén gegevens van anderen, ook niet van de gemeente Rotterdam. De gemeente helpt ons alleen door de meetlocatie aan ons beschikbaar te stellen, en voor stroomvoorziening te zorgen.
Welke gegevens bewaren we wel en niet?
De camerabeelden en geluidopnames worden meteen automatisch verwerkt en weer weggegooid, dus deze bewaren we niet en kunnen we ook niet terughalen. Het enige persoonsgegeven dat we bewaren is het kenteken van elk voertuig. We bewaren dat tot we de voertuiggegevens bij RDW hebben opgevraagd, daarna wordt het meteen verwijderd. De kentekens worden maximaal een week bewaard, ook als we de voertuiggegevens niet hebben opgevraagd; daarna worden deze automatisch verwijderd.
Verder bewaren we van elk voertuig dat voorbij rijdt de volgende gegevens, die geen persoonsgegevens zijn:
- technische gegevens over het voertuig, die openbaar bij RDW op te vragen zijn: het soort voertuig (auto, vrachtwagen, ...), het merk en type, het gewicht, de brandstofsoort, het motorvermogen, de toegestane hoeveelheid vervuilende stoffen en geluidniveau;
- het gemeten geluidniveau, in decibel, en andere getallen die aangeven hoe het voertuig klinkt;
- de gemeten snelheid en de versnelling, dus hoe hard het voertuig optrekt of afremt;
- een unieke code en de datum en tijd waarop het voertuig voorbij kwam. Deze code maken we op basis van het kenteken. Aan de code zelf (bijvoorbeeld “b451b29a”) kan niemand zien welk voertuig er bij hoort. We kunnen het wel zien als hetzelfde voertuig op een ander moment weer voorbij komt, want het krijgt dan dezelfde code. Zo kunnen we meerdere metingen aan het voertuig combineren, en kunnen we nauwkeuriger beoordelen hoeveel geluid dat voertuig maakt.
Bovenstaande gegevens zijn zó algemeen dat niemand deze kan terug herleiden naar de eigenaar of bestuurder van het voertuig. Deze gegevens bewaren we in een goed beveiligde database, tot het einde van het NEMO-project in mei 2023. Daarna verwijderen we alle gegevens.
Wie hebben er toegang tot deze gegevens?
De camera, het geluidmeetsysteem en de kentekens zijn enkel en alleen voor medewerkers van M+P toegankelijk en goed beveiligd tegen digitale diefstal en hackers. De gegevens die we bewaren, zoals hierboven genoemd, worden behalve door M+P ook gebruikt door collega’s van twee andere bedrijven (Müller-BBM uit Duitsland en SINTEF uit Noorwegen) die samenwerken met ons in dit NEMO-project. Verder krijgt niemand deze gegevens te zien. We geven ze niet aan anderen en we verkopen ze niet door. Ook gebruiken we de gegevens zelf niet voor andere werkzaamheden, alleen voor dit onderzoeksproject.
Mogen we dit doen?
Camerabeelden, geluidopnames en kentekens zijn persoonsgegevens. Deze gegevens worden onvrijwillig aan ons ter beschikking gesteld door de personen die met hun voertuig voorbij rijden. Volgens de AVG mogen wij die gegevens verzamelen, als we aan een aantal voorwaarden voldoen:
- We moeten een juridische reden (grondslag) hebben om dit te doen. In dit geval beroepen we ons op een ‘gerechtvaardigd belang’ (AVG art. 6.1f). Het belang voor ons is dat we ons project voor de Europese Commissie met succes kunnen afronden, en dat we het systeem dat we ontwikkelen in de toekomst kunnen inzetten voor klanten (bijvoorbeeld de gemeente). We vinden de inbreuk op de privacy van betrokken personen beperkt, en niet uit verhouding met ons belang. We bewaren zo min mogelijk gegevens, alleen wat we écht nodig hebben voor het onderzoek. En we hebben geen andere manier om dit te doen. Voor meer details over deze juridische afweging kunt u contact met ons opnemen.
- Door middel van een een bord bij de meetlocatie informeren wij personen die met hun voertuigen voorbijrijden over dit onderzoek. Daarop staat ook aangegeven waar zij terecht kunnen met vragen, en waar deze privacyverklaring te vinden is.
Wat zijn uw rechten?
Als iemand, of een bedrijf, gebruik maakt van uw persoonsgegevens, dan heeft u een aantal rechten volgens de AVG. U mag ons vragen om uw gegevens in te zien, te laten verwijderen of aan te passen. En u mag er bezwaar tegen maken dat we deze gegevens gebruik maken, of zeggen wat we er niet mee mogen doen. (AVG artikelen 15, 16, 18 en 21). Tevens kunt u een privacyklacht bij ons indienen.