Online vergaderen: oplossingen voor geluidsklachten tussen kantoorruimten
In de moderne werkomgeving is op afstand werken steeds gebruikelijker, vooral sinds de coronapandemie. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal (online) vergadermomenten, terwijl de kantoren verder vaak matig bezet zijn. Dit zorgt voor een stillere werkomgeving waar de kans op geluidsoverlast voor werknemers die niet deelnemen aan de vergadering stijgt. Ook speelt spraak via luidsprekers een steeds belangrijkere rol in de geluidservaring op kantoor. Welke invloed heeft videobellen op de geluidsbeleving en -hinder in ruimten die naast een vergaderruimte gelegen zijn?
Dat is de vraag waarmee softwareontwikkelaar JetBrains, een softwarebedrijf dat intelligente software ontwikkeltools maakt, recent bij M+P aanklopte. Met name verstaanbare spraak leidt af, dus moet in de eerste plaats duidelijk zijn hoe hoog de spraakprivacy in het kantoor is. In een aantal representatieve vergaderruimten heeft M+P daarom gedetailleerde metingen verricht naar de verstaanbaarheid van zowel natuurlijke spraak als spraak via luidsprekers tijdens online vergaderingen.
Luidsprekers niet per definitie de boosdoener
Uit de resultaten bleek allereerst dat, wanneer het volume van de luidsprekers normaal is ingesteld, het geluidsdrukniveau in de vergaderruimte van videobellen beduidend lager is dan dat van natuurlijke spraak. Bij dit systeem is ‘normaal’ circa 60 % van het maximale volume. Dit roept de vraag op of de klachten worden veroorzaakt door ‘digitale’ spraak of door spraak in het algemeen.
De metingen wezen uit dat natuurlijke spraak in omliggende ruimtes beter verstaanbaar is dan spraak die via de luidsprekers wordt weergegeven. Dat had een paar oorzaken, die regelmatig naar voren komen in kantoorsituaties:
- Tijdens de metingen bleek dat er geluidslekken boven het plafond en in aansluitingen van de wanden aanwezig waren.
- De gevel is relatief licht en draagt daarom in belangrijke mate bij aan de geluidsoverdracht tussen ruimten (flankerend geluid).
- Een laag achtergrondgeluidsniveau maakt geluiden uit naastgelegen ruimtes beter hoorbaar, wat leidt tot verstoringen en een gebrek aan spraakprivacy.
Niet alles kan, maar er zijn altijd oplossingen
Een huurder heeft niet altijd de vrijheid om alles te verbouwen. Zo kon in dit geval niks aan de gevel gedaan worden. Ook na het afdichten van de geconstateerde geluidslekken was de geluidsisolatie tussen ruimten daardoor begrensd. Het implementeren van een effectief maskeringssysteem kan in dat geval helpen om de spraakprivacy verder te verbeteren. Afleiding wordt immers vooral veroorzaakt door verstaanbare spraak. Het concentratievermogen neemt toe als spraak minder goed hoorbaar is, ook als dit door een hoger achtergrondgeluidniveau komt.
Door middel van deze maatregelen en de inzichten verkregen uit het onderzoek, streeft JetBrains naar een rustigere en meer geconcentreerde werkomgeving. Geluidsbeheersing is niet alleen een kwestie van comfort, maar ook van productiviteit. Met de juiste oplossingen kan elk team zich optimaal focussen op zijn werkzaamheden.
Meer info: https://www.jetbrains.com/