Detectie van luide voertuigen
Luide wegvoertuigen zijn een bron van geluidhinder en slaapverstoring voor omwonenden in veel steden en provincies. M+P heeft voor de gemeente Amsterdam een uniek systeem gebouwd, waarbij we een akoestische camera van Sorama combineren met AI-beeldherkenning om lawaaiige voertuigen te kunnen detecteren en aanwijzen. Ook vragen we van elk luid voertuig technische gegevens op uit het kentekenregister, geheel anoniem en binnen de privacywetgeving.
Het systeem dient twee doelen: enerzijds worden weggebruikers gewaarschuwd als ze buitensporig veel geluid maken, wat hun bewustwording vergroot en beter gedrag stimuleert. Anderzijds krijgt de gemeente inzicht welke typen voertuigen nu de belangrijkste bron van overlast vormen.
Heb je interesse om een pilot uit te voeren met dit systeem? Neem dan gerust contact met me op.
Contactpersoon:
Als je iemand op straat vraagt om het geluid van een auto na te doen, dan is de kans groot dat die iets produceert als ‘vroem, vroem’ of ‘njing, njing’. Het merendeel van de wegvoertuigen klinkt niet zo: je hoort meestal het zoevende of sissende geluid van de banden die over het wegdek rollen. Maar er is een klein aantal voertuigen waarbij de motor en de uitlaat veel harder klinken, wat inderdaad tot een brommend en gierend (in akoestische termen: tonaal) of knetterend (impulsief) geluid leidt.
Veel steden en provincies, zowel binnen Nederland als daarbuiten, geven aan met dit probleem te kampen. Bewoners klagen over geluidhinder en slaapverstoring als gevolg van luide wegvoertuigen. Bestaande maatregelen gericht op het wegverkeerslawaai als geheel, zoals geluidreducerend asfalt of geluidschermen, zijn niet effectief in het bestrijden van deze piekgeluiden.
De betreffende auto- of motorrijder vindt zulk geluid juist waanzinnig mooi. Er bestaan allerlei meer of minder legale manieren en systemen om zulk geluid te kunnen toevoegen, en die makkelijk uit te schakelen of te verwijderen zijn om daarmee de APK te omzeilen. Handhaving door de politie langs de weg is moeilijk en tijdrovend, omdat de wetgeving vereist dat een agent ter plekke met zijn eigen oren de herrie constateert, en bij twijfel nog een extra geluidmeting dient uit te voeren om de overtreding aan te tonen. De beperkte politiecapaciteit laat het niet toe om dit met regelmaat te doen.
M+P heeft voor de gemeente Amsterdam een onbemand meetsysteem geïnstalleerd, gebaseerd op de akoestische camera van Sorama. Het systeem heeft ook een kentekencamera aan boord, waarmee technische voertuiggegevens anoniem worden opgevraagd bij de RDW. Daarmee kunnen we onderscheid maken tussen auto’s, motoren en vrachtwagens, en beoordelen of sommige merken en typen vaker voorkomen dan anderen. Er worden geen persoonsgegevens verzameld over de bestuurder of eigenaar van het voertuig; dat is vanwege privacy niet toegestaan en ook niet mogelijk.
De akoestische lokalisatie combineren we met een AI-beeldherkenningsmodel dat voertuigen in het beeld herkent en aanwijst. Zo tonen we aan of een voertuig inderdaad de bron van het geluid is, en dat voertuig door het beeld volgen. Daarmee maken we het technisch mogelijk om de agent te vervangen door een meetsysteem, waarmee de handhaving veel efficiënter gemaakt kan worden. Daarvoor zullen ook wettelijke aanpassingen nodig zijn, in overleg met onder andere de gemeenten en het Openbaar Ministerie.
De gemeente Amsterdam zet nu in op het informeren en actief communiceren naar de weggebruikers, om daarmee hun gedrag in positieve zin te beïnvloeden. M+P heeft het systeem geïntegreerd met een LED-bord dat de boodschap ‘TE LUID ☹’ laat zien wanneer een lawaaiig voertuig voorbij komt, zie https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/geluid/proef-geluidsoverlast-voertuigen/. Dat leidt tot de bewustwording bij de auto- of motorrijder dat dat waanzinnig mooie motorgeluid voor omwonenden juist erg storend is, en dat dat geluid ook objectief gemeten kan worden.