stalen spoorbrug

De impactbeheersing van een stalen brug - een expertise van M+P

Een gedegen expertise in het geluid, of de geluidhinder, van stalen bruggen en de inzet van zelf ontwikkelde onbemande monitoringsystemen. Met deze combinatie biedt M+P haar klanten begrijpelijk inzicht in de problematiek van geluidoverlast die deze bruggen veroorzaken én goed onderbouwd advies omtrent maatregelen(onderzoek) om deze problemen in de toekomst te voorkomen of verminderen. 

Kattenburger-spoorbrug

In het kader van het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) Amsterdam wordt er in de  toekomst meer treinverkeer verwacht op de route die over de Kattenburger-spoorbrug loopt. Deze oude stalen brug staat op de nominatie om vervangen te worden, maar tot het zover is heeft hij af en toe onderhoud nodig om de geluidhinder die hij veroorzaakt binnen de perken te houden. ProRail heeft M+P opdracht gegeven om een jaar lang de ontwikkeling van het bruggeluid te monitoren.

De verwerkte data van onze metingen laten precies zien wanneer een trein de brug is gepasseerd, welke snelheid die had, hoe lang de passage heeft geduurd en of de trein heeft geaccelereerd of juist afgeremd. Deze informatie, gekoppeld aan de dienstregeling én aan de zeer welkome subjectieve informatie van omwonenden die via klachtenformulieren binnenkomt, geeft duidelijk weer welke treinen de meeste geluidhinder veroorzaken en waardoor. Omdat de geautomatiseerde analysetools actuele metingen vergelijken met metingen in het verleden, is een toename van het niveau van geluid en/of trillingen direct zichtbaar en het systeem geeft ons hier een melding van. Het seintje dat de brug akoestisch achteruit gaat geven wij direct door aan ProRail, zodat zij een tussentijds onderhoud kunnen inplannen. 

Met deze monitoringsopdracht komt ProRail tegemoet aan de omwonenden van de Kattenburger-spoorbrug. Bovendien levert een dergelijk meetonderzoek een schat aan data voor vervolgonderzoek. En dat is belangrijk om op termijn, als de oude brug zal worden vervangen, goed advies te kunnen geven als onderbouwing voor de juiste keuzes bij de constructie van een nieuwe, stillere brug.

Betekenis geven aan data 

Door de jaren heen hebben we veel ervaring opgebouwd met stalen bruggen. We weten dat er een grote hoeveelheid data nodig is om een duidelijke context aan metingen te kunnen geven. Een traditionele meting op een bepaalde plek en tijd is snel en eenvoudig uit te voeren, maar het blijft een momentopname. Daarom zetten we het door ons zelf ontwikkelde meetsysteem Yasmin in, dat naar believen kan worden uitgerust met alle meetapparatuur die relevant is voor het monitoren van zo’n brug. Naast het meten van het geluidsniveau, trillingen en snelheid, behoort ook het incalculeren van weersinvloeden en het doorsturen van camerabeelden tot de mogelijkheden. Dit systeem verzamelt non-stop en onbemand data en is vanaf een afstand te besturen. Het biedt alle tools om context te kunnen geven aan de hinder die de omwonenden van een stalen brug ervaren.

Real time data, op een begrijpelijke manier gepresenteerd

De ruwe meetdata wordt ‘real time’ doorgestuurd. Elke ochtend wordt deze volledig geautomatiseerd verwerkt en weergegeven in een dashboard. Dit dashboard is zo vormgegeven dat een opdrachtgever precies begrijpt wat er op de meetlocatie gebeurt en in één oogopslag de informatie krijgt die voor hem relevant is. De constante informatiestroom en het feit dat er – behalve op enkele momenten tijdens een korte inregelperiode – niet steeds een persoon langs een weg of spoor moet staan, maakt dit een heel betrouwbare, kostenefficiënte en veilige manier om inzicht te verkrijgen in een situatie. 

Dit inzicht, samen met onze expertise op het gebied van geluidproblemen bij stalen bruggen, stelt ons in staat om de juiste maatregelen (of maatregelenonderzoek) te adviseren ter vermindering van de geluidoverlast bij bestaande stalen bruggen, of om op termijn Nederland vooruit te kunnen helpen bij het ontwikkelen van echt stille stalen bruggen.