Diffractor vrachtwagen

SilentRoads België 2021

Bestrijding wegverkeerslawaai schakelt een versnelling hoger

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van geluidmaatregelen lagen de afgelopen jaren niet stil. Dat bleek wel op het SilentRoads symposium van 12 oktober, georganiseerd door OCW en M+P. Toonaangevende sprekers uit België en Nederland zetten de nieuwste inzichten uiteen omtrent innovatieve geluidmaatregelen, nieuwe methoden voor het monitoren van akoestische wegdekkwaliteit en de impact van wegverkeersgeluid op onze gezondheid.

Wegverkeerslawaai is nog steeds de belangrijkste hinderbron en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO hint op lagere geluidlimieten in de nationale regelgeving. Om aan dit advies te kunnen voldoen, hebben overheden geluidmaatregelen nodig tegen het verkeerslawaai. En die kwamen deze dag ruimschoots voor het voetlicht.

Zo werd duidelijk dat er een nieuwe generatie stille wegdekken steeds meer terug te vinden is op de Nederlandse en Belgische wegen. In Nederland wint het akoestisch geoptimaliseerd SMA (SMA-NL 8G+) van de provincie Gelderland ook steeds meer terrein buiten de provinciegrenzen. In België zijn er steeds meer toepassingen van het veelbelovende “Next Generation Surface Concrete” en in Gent is geëxperimenteerd met een ultrastil poro-elastisch wegdek. Een geluidmaatregel in het overdrachtsgebied naast de weg is de geluiddiffractor. Een proefproject in Zele laat zien dat het een effectieve maatregel is.

Een stil wegdek vraagt uiteraard ook om een stille weginrichting. Daar kunnen voegovergangen bij bruggen en viaducten dus niet achterblijven. Door eisen te stellen aan de geluidemissie van voegovergangen, is er meer aandacht gekomen voor geluidreducerende voegovergangen. Dat vertaalt zich naar meer en meer stille voegproducten in de markt.

Al deze geluidmaatregelen moeten uiteraard ook worden gemeten. In Wallonië hebben ze inmiddels 3700 km van hun wegdekkenarsenaal akoestisch in kaart gebracht met de CPX-methode terwijl de universiteit van Gent met remote-sensing-technieken de wegdekkwaliteit vastlegt, ofwel ‘opportunistisch monitoren’ van wegen. Op basis van grote hoeveelheden data kan op een slimme manier de akoestische staat van het wegennet worden vastgelegd en gevolgd.

SilentRoads was sinds 2014 voor de derde keer te gast in België, hoewel deze keer digitaal. Het symposium was weer een uitstekende gelegenheid om een blik over de landsgrenzen te werpen en te kijken naar de bestrijding van wegverkeerslawaai bij de buren. De conclusie is dat er een hoop gebeurt en dat er nog steeds veel van elkaar geleerd kan worden! Wordt beslist vervolgd.