Met nieuwe geluidregelgeving meer ruimte voor bouwen langs snelwegen
De geluidregelgeving is fors in beweging. Recent zijn de eerste wijzigingen doorgevoerd en er staat nog het nodige op de rol. Het laat zich aanzien dat bouwen langs snelwegen aanzienlijk eenvoudiger wordt.
Geluideisen bij rijkswegen zijn knellend
De eisen voor geluid worden door projectontwikkelaars vaak als knellend gezien. Bouwen langs autosnelwegen leidt al snel tot overschrijdingen van de maximale ontheffingswaarden, met als gevolg dat bouwplannen niet door gaan of erg duur worden door bijzondere gevelconstructies (zogenaamde dove gevels) en afwijkende woningplattegronden. De nieuwe regels hebben positieve gevolgen voor zowel nieuwe bouwplannen als transformaties en maken deze maatregelen in veel gevallen overbodig.
Wijziging geluidwetgeving
In de aankomende wijziging van de geluidwetgeving wordt bouwen langs rijkswegen ingrijpend versoepeld door de normstelling aan te passen. De norm wordt (op papier) 5 dB soepeler. Praktisch gezien is de versoepeling circa 3 tot 5 dB, afhankelijk van het wegdektype (zie website geluidnieuws). Dit betekent dit dat er langs snelwegen een strook van circa 100 tot 200 m breed aan beide zijden extra beschikbaar kan komen voor bijvoorbeeld woningbouw, zonder bijzondere gevelconstructies of afwijkende woningplattegronden.
Uiteraard moeten deze gebouwen wel zijn voorzien van een moderne goed geluidswerende gevel. Het is aan te raden om slaapvertrekken en buitenruimten aan een rustiger gevel te situeren, zodat ramen ongestoord kunnen worden geopend.
Andere ontwikkelingen
Goed om te noemen is nog dat in situaties die een hogere geluidsbelasting hebben er nog steeds mogelijkheden zijn voor woningbouw. De mogelijkheden voor vervangende nieuwbouw en dove gevels blijven ook in de nieuwe regelgeving bestaan. Daarnaast zullen in de Omgevingswet mogelijkheden voor flexibiliteit opgenomen worden, vergelijkbaar met de Interimwet Stad en Milieubenadering die met de invoering van de Omgevingswet verdwijnt.
De gemeente aan zet
De gemeente is en blijft langs snelwegen aan zet als het gaat om het formuleren van de randvoorwaarden waaronder woningbouw in deze geluidsbelaste situaties mogelijk is. De bestaande hogere waarde procedure verdwijnt. In de plaats daarvan komt een afweging binnen ruimtelijke besluitvorming.