auto met meetapparatuur op de testtrack van Scania

Wereldwijd testwegdek controleren (15/50)

Fabrikanten van over de hele wereld vragen M+P om hun testtracks te certificeren: stukken wegdek om te testen of nieuwe banden of nieuwe voertuigen niet te veel geluid maken. Adviseurs Wout Schwanen en MarkJan van Blokland: ‘We kennen maar een beperkt aantal bedrijven in de wereld die dit kunnen.’

Nieuwe voertuigen en banden mogen alleen de weg op als ze niet te veel geluid maken op het wegdek. Om dat eerlijk vast te stellen, moet de invloed van de gebruikte meetlocatie zo klein mogelijk zijn. Voor die meetlocaties, zogeheten testtracks, geldt dan ook een wereldwijde norm: ISO 10844. Maar wie controleert dan of de testtracks van een bandenleverancier, auto- of vrachtwagenfabrikant aan die norm voldoen? Juist: in veel gevallen is dat M+P.

Uitdaging: bureaucratie

De bureaucratie in verschillende landen is misschien wel de grootste uitdaging. Voor een paar dagen testen is soms al een werkvisum nodig. Ook apparatuur tijdelijk invoeren kan heel lastig zijn. MarkJan: ‘Toen we voor het eerst naar Brazilië gingen, stond ik aan de ene kant van de grens en de apparatuur aan de andere kant. Daarom ben ik in eerste instantie onverrichter zake teruggegaan. Pas een paar maanden later lukte het om ook de apparatuur aan de goede kant van de grens te krijgen en kon ik alsnog aan de slag.’

Alles in één koffer

Dankzij waardevolle lessen uit dit soort avonturen gaan de formaliteiten inmiddels vaak sneller. Een goed voorbeeld is het steeds compacter maken van de apparatuur. Wout: ‘We hebben kleine componenten gekozen en daar zelf de benodigde software voor ontwikkeld. Daardoor past alles nu in één koffer die je in je eentje mee kunt nemen. Ook handig: we kunnen de verzamelde data direct op afstand checken. Terwijl de ene adviseur terugvliegt, komt de andere al met een voorlopig resultaat.’ MarkJan: ‘Door die flexibiliteit kunnen we dit werk als kleine speler voor veel grote bedrijven wereldwijd doen. Dat vind ik heel bijzonder.’