Meten bij nacht en ontij (19/50)
Voor de metingen die we bij M+P doen, zijn we nogal eens op pad op ongebruikelijke tijden en plaatsen. Meettechnicus Patrick Meelen en adviseur Mark Mertens putten uit jarenlange ervaring en dissen het ene verhaal na het andere op.
Patrick is net terug van een reis naar Ierland om op verschillende locaties kriskras door het land te meten hoe stil het wegdek is. Een bijzondere ervaring, vertelt hij. ‘Om te beginnen zijn er maanden voorbereiding aan vooraf gegaan. Bijvoorbeeld om de volgens hun regelgeving vereiste verzekeringen te regelen. Vervolgens moest ik maandagmorgen al om 5 uur vertrekken om pas de volgende dag om 11 uur de boot af te gaan. Ik moest ook erg wennen aan de plaatselijke rijstijl op de vaak smalle wegen. Mensen geven elkaar de ruimte, maar pas op het laatste moment. Daar moet je dan maar op vertrouwen.’
Onvoorbereid naar het buitenland
Zulke buitenlandreizen komen regelmatig voor bij M+P, vertelt Mark. ‘Buitenlands onderzoek naar stille wegdekken is voor ons begonnen in Denemarken. Later kwamen België en Duitsland erbij en inmiddels krijgen we ook verzoeken uit bijvoorbeeld Oostenrijk en dus Ierland. Die onderzoeken zijn erg afhankelijk van het weer: de weg moet helemaal droog zijn. Daarom zijn ze niet goed te plannen. Ooit moesten we iemand op maandagochtend bellen of hij diezelfde dag nog mee kon naar Zwitserland. Dat vraagt veel flexibiliteit van collega’s en hun partners thuis. Het is ook weleens gebeurd dat een collega niet kon en ik mee moest om een meting uit te voeren die ik al jaren niet meer gedaan had. Dat deed ik dus met mijn telefoon in de hand.’
Dagritme aanpassen
M+P onderzoekt niet alleen het effect van het wegdek op geluid, maar ook op brandstofverbruik. Een hot item vanwege de CO2-uitstoot. De Deense overheid heeft ons daar bijvoorbeeld voor gevraagd. Mark: ‘Dat onderzoek is nog gevoeliger. Daarvoor mag er niet te veel wind staan en er moet ook niet te veel verkeer voor je zitten. Als dat toch het geval is, moeten de metingen vaak weer opnieuw.’ Patrick: ‘In Denemarken is het weer nog wisselvalliger dan hier. Dan waait het dus nogal eens te hard en moet je de metingen verplaatsen. Dat betekent ook je dagritme aanpassen en bijvoorbeeld een hotel regelen om overdag te kunnen slapen.’
’s Nachts ijs hakken op het spoor
En dan zijn er nog de metingen op het spoor. Die moeten bijna standaard ’s nachts plaatsvinden om de dienstregeling niet in de weg te zitten, legt Mark uit. ‘En vriest het bijvoorbeeld, dan rijden er vaak treinen om het spoor ijsvrij te houden en kun je niet meten.’ Patrick: ‘Ik heb juist ook wel eens meegemaakt dat we zelf ijs van het spoor moesten hakken om goed te kunnen meten. Dan ben je blij dat je thermo-ondergoed aanhebt. Een andere keer werden we gewoon de trein uitgezet omdat de dienst van de machinist erop zat. Op het spoor beleven we altijd wel iets.’