Een huisadviseur kent zijn bedrijven en hun mensen (14/50)
Nieuwe klanten aantrekken is mooi, maar klanten adviseren die al jarenlang zijn aangesloten bij M+P is ook niet verkeerd. Ronald Gijsel en Edwin Nieuwenhuizen onderhouden langlopende contacten met overwegend industriële bedrijven. Of het nu grote of kleinere bedrijven zijn, en of ze nu uit de beton- of voedingssector komen, ze hopen er de verbindende factor te zijn. Na zo’n 20 of zelfs 30 jaar zijn deze huisadviseurs wel op de hoogte van wat er speelt en wie er werkt.
Zij hebben een vraag, wij de oplossing
Ronald noemt direct een groot voordeel van deze specifieke groep klanten: “Zij maken het ons niet moeilijk en vragen geen uitgebreide offertes. Ze zeggen gewoon: ‘Dit is het probleem, lossen jullie het alsjeblieft op!’. Omdat we deze bedrijven zo goed kennen zijn we inhoudelijk goed op de hoogte en weten we snel met welke oplossing ze zijn geholpen. Dan kunnen we aan de slag zonder tijd te verliezen.” Zo’n langdurige relatie is volgens Edwin niet alleen gunstig voor M+P. “In drukke periodes worden deze klanten toch wel met enige voorkeur behandeld en moeten incidentele klanten even geduld hebben.”
Wij zijn de constante factor
“De geluidswereld is niet zo groot”, overpeinst Edwin de situatie. “Je stapt niet zomaar over naar een ander bureau. Dat geldt voor zowel klanten als eigen mensen. Veel collega’s werken al jarenlang bij M+P. Ronald heeft hier bijvoorbeeld al 33 jaar ervaring opgebouwd en ikzelf 20 jaar. Bij de bedrijven waar wij huisadviseur zijn zie je vaak meer verloop. Omdat ze zelf minder verstand van geluid hebben - ze concentreren zich op hun eigen core business - blijven ze hiervoor ons raadplegen. En omdat wij vaak al langer bij het bedrijf zijn betrokken dan de medewerkers van dat moment, betekent dit dat wij de constante factor zijn.” Lachend herinneren beide senior adviseurs zich dat ze al eens klanten hebben geholpen aan de bouwtekeningen van hun bedrijf, omdat ze deze zelf niet meer konden terugvinden.
Alles rond leefkwaliteit
Ze worden bij diverse taken betrokken, zoals Arbo, vergunningsaanvragen of geluidsklachten. Maar ze helpen ook brainstormen over het inpassen van geluid bij een nieuw project. Behalve geluid komen tegenwoordig ook stikstof, luchtkwaliteit en trillingen aan bod. “Deze onderwerpen liggen heel dicht tegen geluid aan”, legt Ronald uit. “Vaak heb je hetzelfde soort informatie nodig en pakken we deze onderwerpen, die allemaal met de kwaliteit van de leefomgeving te maken hebben, ook meteen mee.”
Collega’s en concurrenten
De trouwe klanten hebben één aanspreekpunt, maar dat betekent niet dat de huisadviseurs niet onderling samenwerken. “Bijzondere dingen ga je niet in je eentje oplossen, daar ben je een bureau voor”, vindt Ronald. “Bovendien controleren collega’s onderling elkaars rapporten voordat die worden doorgestuurd naar de klant.” Edwin haalt nog een opmerkelijk punt aan: “Een enkele keer zijn we ook elkaars concurrent, wanneer we allebei een grote klant hebben op hetzelfde bedrijventerrein, waar slechts één geluidsruimte te verdelen is.” Als het maximum aantal decibellen van het terrein is bereikt en iemand wil zijn activiteiten nog uitbreiden, laten Ronald en Edwin duidelijk zien welke meerwaarde ze als adviseur kunnen betekenen. Door hun kennis van de bestaande situatie kunnen ze perfect inschatten welke oplossingen zo efficiënt en kostenbesparend mogelijk zijn. Belangrijk, want geluidsreducerende oplossingen zijn kostbaar.
Omgevingswet in zicht
Waar vroeger een ondernemer geen geld aan geluid wilde uitgeven omdat dat niets opbracht, zie je dat die nu op goede voet wil staan met zijn omgeving. Het besef groeit dat geluid hierbij een belangrijke rol speelt én er zijn tegenwoordig strengere wetten. Als volgend jaar de nieuwe Omgevingswet in werking treedt, zijn Ronald en Edwin klaar voor de nieuwe vragen die dan zeker gaan komen. Hun rol van huisadviseur is nog lang niet uitgespeeld.