De band tussen M-BBM en M+P (30/50)
M+P heeft zich nooit beperkt tot regionale interesse. Via het Duitse moederbedrijf Müller-BBM – met zo’n 1.200 medewerkers en ruim 30 binnen- en buitenlandse bedrijven onder de paraplu - en onze diverse projecten, is onze blik internationaal gericht. Van de 50 jaar heeft Norbert Suritsch, voorzitter van de raad van bestuur van Müller-BBM AG, er 36 meegemaakt. Lang genoeg om vanuit de Müller-BBM campus in het Duitse Planegg (bij München) te vertellen over de hechte band die bestaat tussen de bedrijven binnen deze groep.
Het familiegevoel..
Sinds 2009 staat de heer Suritsch aan het hoofd van Müller-BBM. De eerste contacten met ons Nederlandse bedrijf dateren echter al van 36 jaar geleden, toen zijn focus vooral op leefmilieu en luchtkwaliteit lag. “In Nederland zit een zeer sympathiek team, dat ik steeds weer met plezier bezoek”, vertelt hij. “We zijn al heel lang met elkaar verbonden en hebben vele belangrijke momenten met elkaar gevierd. Zoals bijvoorbeeld in 2010 het grote zomerfeest in Planegg. Naast de officiële opening van het kantoorpand in Planegg, een Biergarten en barbecue, hebben we samen naar een voetbalwedstrijd gekeken, compleet met oranje outfit, Hollandse Nieuwe en Schiedamse jenever. Het voelt als familie, dat is het juiste woord. Eén grote Europese familie, met een lange geschiedenis.”
..en grote betrokkenheid op professioneel vlak
Natuurlijk zijn niet alleen de informele momenten belangrijk, de samenwerking bestaat tenslotte om professionele redenen. Suritsch vervolgt: “Sinds het eerste begin werken de Müller-BBM holding en inmiddels zelfstandige dochter M+P samen aan talloze technische thema’s en Europese projecten. Uit deze samenwerking halen beide bedrijven veel voordeel. Qua bedrijfscultuur past M+P perfect binnen de Müller-BBM groep: er is veel ruimte en vrijheid om te ontwikkelen zonder het harnas van een knellende hiërarchie of sterk sturende managers.
Wat ik verder als een belangrijke vorm van verbinding zie, is het zogenaamde Mitarbeiter Beteiligungsmodell, een gezamenlijk aandeelhouderschap. Dat ruim 50% van de medewerkers van M+P geïnvesteerd heeft in aandelen van de coöperatieve Müller-BBM Groep, zegt echt wel iets over de betrokkenheid van de Nederlandse collega’s!”
Samen sterk, maar eigen identiteit
Gezamenlijk zijn we sterker, vindt Norbert Suritsch. “Zowel onze overeenkomsten als onze verschillen versterken elkaar. De Nederlandse cultuur is niet hetzelfde als de Duitse, maar er zijn geen grote verschillen. En als groot bedrijf zijn wij misschien minder kwetsbaar, maar toch kijk ik stiekem een beetje jaloers naar jullie agile kleinere bedrijf. Met bewondering en trots zie ik dat M+P echt bij Müller-BBM hoort, maar toch ook een duidelijke eigen identiteit heeft ontwikkeld. Een klein en wendbaar bedrijf met een frisse blik en een mooie moderne website, dat innovatief is en de mogelijkheid heeft om snel in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen. Op eigen kracht heeft M+P naam gemaakt op bijvoorbeeld het gebied van stille wegdekken en bronbeleid wegverkeer.”
Een hechte band, ook naar de toekomst
In een snel veranderende wereld blijven onze technische honger en onderlinge betrokkenheid punten waarin we elkaar vinden. Met de focus op een Europees werkgebied en grensoverschrijdende projecten, en met een kleiner wordende taalkloof onder de jongeren die Engels spreken met elkaar, ziet Suritsch de verschillen tussen M+P en Müller-BBM naar de volgende generatie enkel afnemen. Beide bedrijven staan voor de uitdaging om zich als groep aantrekkelijk te profileren, om zodoende de juiste nieuwe jonge mensen binnen te halen en aan zich te binden. Hoe interessant is het voor carrièrebewuste medewerkers om binnen de Müller-BBM groep te kunnen overstappen naar een andere functie, zonder dat ze van het toneel verdwijnen! Norbert Suritsch ziet deze toekomst wel zitten. “Ik wens M+P nog minstens 50 jaar erbij, waarin de zelfstandigheid en motivatie die jullie gebracht hebben waar jullie nu staan, bewaard kunnen blijven.”