mast met microfoons aan een paal in het water met een boot ernaast

Creatieve oplossingen voor uitdagingen in de meetpraktijk (41/50)

Voor onze meettechnici Patrick Boelens en Patrick Meelen is het een vaak terugkerend fenomeen. Collega’s verkopen aan de klant een mooie opzet voor geluidsonderzoek – en vervolgens moeten zij maar zien hoe ze die belofte in de weerbarstige praktijk waarmaken. Gelukkig kunnen ze inmiddels allebei putten uit ruim 14 jaar ervaring met creatieve oplossingen.

Neem bijvoorbeeld geluidsmetingen van weg- of spoorverkeer over bruggen om te bepalen voor hoeveel extra lawaai die brug zorgt. Volgens de teststandaarden moeten daarvoor microfoons bevestigd worden op precies 7,5 meter vanaf het midden van de (spoor)weg. Boelens: ‘Dat gaat verrassend vaak net goed doordat we bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een naastgelegen fietsbrug. Maar het gebeurt ook best wel eens dat de microfoon toch echt boven water moet komen te hangen.’

Zelfgemaakte constructies

‘Daar hebben we in de loop der tijd dus de nodige creatieve constructies voor bedacht. Zo heb ik een keer een hekje gemaakt met poortscharnieren, zodat je hem vanaf de brug kon uitklappen. Bovenop had ik een balk bevestigd waarmee je de microfoons nog verder uit kon schuiven. Andere keren moesten we met een boot het water op. Bijvoorbeeld om een microfoon vast te maken aan een mast op een paal in het water. Of om meetapparatuur aan de onderkant van de brug te bevestigen. Dan moesten we op de boot ook nog wat toeren uithalen om er goed bij te kunnen.’

hekje met microfoon boven water uitgeklapt vanaf een brug

In een hoogwerker

Maar ook zonder water in de buurt levert meten langs de weg de nodige uitdagingen op. Meelen: ‘Bij viaducten doen zich vergelijkbare problemen voor. Daar heb ik een keer in een hoogwerker met apparatuur naast gestaan om op de juiste hoogte te kunnen meten. Een ander punt is dat je voor de veiligheid niks op de vluchtstrook mag plaatsen. Soms is die strook alleen zo breed dat dat onze microfoons er volgens de teststandaard wel boven moeten hangen. Daarom hebben we wel eens een statief in de berm gezet met op verschillende hoogtes pvc-pijpen dwars erop om de microfoons toch op de juiste plek te krijgen.’

Patrick met meetapparatuur in een hoogwerker naast een viaduct
mast in de berm met op twee hoogtes microfoons boven de vluchtstrook

Satellietbeeld helpt

Tegenwoordig helpen toepassingen als Google Maps enorm om de mogelijkheden op locatie vooraf beter in te schatten. Boelens: ‘Voorheen moesten we naar de locatie toe om de situatie te beoordelen. Nu kun je van tevoren bijvoorbeeld al op het satellietbeeld bepalen of er op die 7,5 meter vanaf het midden van de brug iets is om apparatuur aan vast te maken. In de praktijk hoef je dat dan alleen nog maar na te meten. Meestal klopt het precies.’

Knooppunt ontward

Meelen: ‘Maps hebben we ook eens ingezet om een geschikte route te bepalen bij een hele rij asfaltmetingen aan zo’n ingewikkeld knooppunt met meerdere bogen in de buurt van Rotterdam. Anders zouden we echt steeds rondjes hebben moeten rijden om uit te zoeken met welke weg we nou precies op de gewenste meetpunten zouden komen. De technische ontwikkelingen hebben ons werk wat dat betreft gelukkig een stuk makkelijker gemaakt.’