ARRoW vliegt mee over HSL-Zuid (3/50)
Acoustic Rail Recording on Wheels is de volledige naam van de meetapparatuur die alles onthult over de toestand van een spoorlijn. Een kleine 20 jaar geleden is ARRoW speciaal ontwikkeld om de aanleg van de HSL-Zuid – de Hogesnelheidslijn van Amsterdam, via Rotterdam naar onze Zuiderburen – te laten doorgaan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was namelijk vóór de onderhoudsarme en duurzame betonconstructie van een ‘Rheda-spoor’, maar tégen de extra geluidshinder die dit type spoor met zich meebrengt.
Aanpassen van spoorruwheid was de oplossing
De vraag aan M+P was: hoe reduceren we het geluid tot een aanvaardbare norm? De oplossing van Wout Schwanen en zijn collega’s lag in het aanpassen van de spoorruwheid. Een gladdere spoorstaaf zorgt namelijk voor minder geluid van de wielen. Door het spoor te slijpen tot een bepaalde meetbare ruwheid, produceert de trein minder lawaai wanneer hij voorbij raast. Wout vertelt: “Nu worden sporen sowieso af en toe gladgeslepen, om het materiaal in goede conditie te houden. Wat de HSL echter uniek maakt, is dat hier voor het eerst werd geslepen om geluidsredenen. De volgende vraag was toen: hoe meten we waar en hoeveel we moeten slijpen? Je kunt met een ruwheidsmeter, een taster op micronniveau, over het spoor kruipen. Maar dan is een traject van 160 km wel erg lang!”
ARRoW werd ons meetinstrument
Vanuit de behoefte om snel en nauwkeurig een groot spoortraject te meten, werd ARRoW gecreëerd. Sinds de ingebruikname van HSL-Zuid in 2006 rijdt een speciale meetwagon tweemaal per jaar door de nachtelijke stilte op en neer over het traject. Het geluid wordt constant dichtbij de rijdende wielen gemeten. “Hoe bijzonder is het dat we met dit concept kunnen begrijpen waar een bepaalde trilling, die voor veel geluidshinder zorgt, vandaan komt,” gaat Wout verder. “En dat allemaal met een systeempje dat is bedacht om over de Hogesnelheidslijn te gaan rijden met 140 km per uur. Dat is toch mooi?”
Typisch M+P-project
Een typisch M+P-project noemt Wout dit. De senior adviseur sloot 17 jaar geleden aan bij het ARRoW-team. “Daarmee bedoel ik dat het begint met een vraag waarvoor wij een oplossing bedenken die nog niet bestaat. Dus we verzinnen die oplossing zelf,” legt Wout uit. “Vervolgens denken we breed mee met de opdrachtgever. Niet alleen over de meting, maar ook over de manier waarop de verkregen informatie wordt beoordeeld en hoe een en ander in de regelgeving wordt opgenomen. Én natuurlijk over oplossingen.” Als laatste haalt Wout de looptijd van het project aan. “Volgens mij is dit een van de langstlopende projecten in de geschiedenis van M+P. Wij werken al langer aan dit dossier dan de meeste mensen bij onze opdrachtgever, dus voor een deel zijn wij het ‘geheugen’ van het project. En dat past perfect bij onze bedrijfscultuur; de meesten van ons werken hier ook al lang.”