Slijtlaag

Slijtlagen als geluidneutrale wegdekverharding toepasbaar?

De laatste jaren worden slijtlagen in het buitengebied weer veelvuldig toegepast. Slijtlagen zijn een goedkope en duurzame manier om de levensduur van het wegdek te verlengen. Een ander toepassing is die op stalen bruggen. Uit constructieoogpunt kan op een brugdek geen centimeters dikke asfaltlaag worden aangebracht en wordt er dus gekozen voor een slijtlaag. Echter, de geluideigenschappen van slijtlagen zijn niet om over naar huis te schrijven. Wie geen aandacht heeft voor de juiste steenslag en de uitvoering van de slijtlaag, creëert zomaar een lawaaiig wegdek. Met alle klachten uit de omgeving van dien.

Alleen maar voordelen

Slijtlagen worden door veel wegbeheerders gezien als een aantrekkelijke levensduurverlengende maatregel voor wegconstructies. Het korte tijdsbestek waarin de maatregel wordt aangebracht, de lange levensduur en de lage aanlegkosten zijn hierbij traditioneel de grote voordelen. Meer recent worden ook de milieuvoordelen als gevolg van het beperkte materiaalgebruik en de beperkte hinder voor weggebruikers als voordeel genoemd.

Zijn er dan helemaal geen nadelen?

Wanneer een slijtlaag wordt toegepast als levensduur verlengende maatregel is er formeel geen sprake van een vervanging van het wegdek, maar de wijziging zorgt in veel gevallen wel voor een toename van de geluidemissie. In het akoestisch rekenmodel vallen slijtlagen onder de wegdekcategorie 8: Oppervlakbewerking (CROW-publicatie 316). Daarmee heeft het wegdek (rekenkundig) een forse geluidtoeslag ten opzichte van het referentiewegdek. Omdat de wet grenzen stelt aan een dergelijke geluidtoename kan een slijtlaag niet zonder meer worden toegepast.

Een ander bijzonder fenomeen bij slijtlagen is dat het wegdektype juist in nieuwstaat de grootste geluidemissie geeft. In tegenstelling tot alle andere asfaltdeklagen is een slijtlaag kort na aanleg lawaaiig en wordt deze onder invloed van verkeer ingereden en daarmee stiller.

Kansen voor stillere slijtlagen 

De getallen in CROW publicatie 316 voor slijtlagen zijn gebaseerd op een grote variëteit aan oppervlakbewerkingen met een grote spreiding in geluidniveaus. Bovendien zijn de achterliggende meetdata meer dan 20 jaar oud. Deze standaard wegdekcategorie doet geen recht aan de mogelijkheden die er nu zijn voor ontwerp en aanleg van geoptimaliseerde slijtlagen.  

De spreiding in band/wegdekgeluid op verschillende slijtlaagtypes is ongeveer 5 dB. Door de juiste gradering en aanlegmethode te kiezen kan een slijtlaag gedefineerd worden met een eigen Cwegdek die akoestisch veel beter presteert dan de standaard wegdekcategorie.